Het mediterrane dieet als gezonde levensstijl

Anno 2020 weten we natuurlijk allang dat voeding onze gezondheid en dus onze kwaliteit van leven bepaalt. Bewustzijn speelt hierin een grote rol. Weet wat je eet is het motto! Teveel mensen stoppen nog achteloos allerhande bewerkt knutselwaar in hun mond om er vervolgens na jaren achter te komen dat ze met deze ongezonde levensstijl hun lichaam hebben ondermijnd. Teveel suiker, teveel verzadigde vetten en een minimum aan pure, verse producten.

De titel van dit boek roept misschien bij velen het beeld op van hongerige mensen, die in hun race om af te vallen, aan een bepaald dieet zijn begonnen. Niets is minder waar, het mediterrane dieet is absoluut geen manier om gewicht te verliezen, maar veel meer een levensstijl om het lichaam van gezonde voedingsstoffen te voorzien. Dat we niet over al onze gezondheidsaspecten de regie kunnen voeren, moge duidelijk zijn, we kunnen echter wel proberen om onszelf op een zo verantwoorde mogelijke wijze te voeden. Door het eten van zoveel mogelijk pure, onbewerkte producten leveren we al snel een fikse bijdrage aan een goede gezondheid. En zelfs daarbinnen is er ruimte voor uitschieters: neem gerust die moorkop of die portie frites met mayo, maar laat het geen structureel onderdeel van je dagelijkse maaltijd zijn. Schrap ook niet zomaar hele groepen voedingsstoffen uit je eetpatroon, zoals koolhydraten, maar ga op zoek naar een goed en gezond evenwicht.

Het mediterrane dieet als gezonde levensstijl

Dat men in de mediterrane landen meer rust neemt om van een maaltijd te genieten, zal voor niemand nog een geheim zijn. Lang en ontspannen tafelen is één van de geheimen van het mediterrane dieet. Veel (liefst lokaal geteelde) verse, groenten, peulvruchten, fruit, kruiden, knoflook etc. vormen de hoofdbestanddelen van de voedingsiname van inwoners rondom de Middellandse Zee. Al deze producten zitten barstensvol antioxidanten, welke de schadelijke effecten van bepaalde chemische reacties in ons lichaam tegengaan. Bovendien neutraliseren ze de zgn “vrije radicalen” die daarbij vrijkomen. Kortom: het remt het verouderingsproces. Is dat geen fijne gedachte?

Dan is er nog een ander, onmisbaar onderdeel van het mediterrane dieet (of zoals gezegd levenswijze) en dat is het magische vloeibare goud: ik heb het natuurlijk over de alom geprezen olijfolie. Auteur Wilma van Grinsven-Padberg is zelf olijfoliesommelier (naast wijn- en theesommelier bestaat dit echt) en somt de gezondheidsbevorderende eigenschappen van een extra vergine olijfolie nog eens op. Olijfolie bevat squaleen, een stof die een boost zou geven aan de versterking van je cellen en immuunsysteem. Voorts bevat olijfolie polyfenolen, deze staan bekend als de krachtpatsers onder de antioxydanten en ook sterolen, welke kunnen zorgen voor minder opname van het schadelijke  cholesterol in de darmen en daardoor een actieve rol spelen in het voorkomen van hart- en vaatziekten, zijn een belangrijk onderdeel van uitgeperste olijven. Ook vitamine E en vitamine K – belangrijk voor een juiste bloedstolling en botstofwisseling) – zijn onmisbare elementen voor een goede gezondheid en wat denk je, goed geraden: ook die twee vitamines zitten van nature in een goede olijfolie. 

Voor de hobbykok bevat het boek, naast een grote hoeveelheid informatieve stof, tientallen Griekse, Franse, Italiaanse, Turkse en Portugese goed maakbare recepten. 

Titel:          De mediterrane keuken
Auteur:     Wilma van Grinsven-Padberg
Uitgever:  Lannoo
ISBN:         9789401463171
Pagina’s:  255
Prijs:           € 24,99

Noot: Dit boek werd mij ter beschikking gesteld door uitgeverij Lannoo. Dit feit is niet van invloed geweest op mijn oordeel. Ik schrijf slechts over zaken die mij persoonlijk in beroering brengen.

print

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Login with Facebook

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.