Home » Geen categorie » App Horeca inspectiekaart broodje aap?

App Horeca inspectiekaart broodje aap?

9 07 2014 | Geen categorie | 2 reacties

Potverpielekes, wat kan een mens zich soms belazerd voelen. Belazerd, in de zin van bedonderd, voor de gek gehouden. Waar gaat het om, mevrouw Eetplezier? Vertel, vertel, zodat wij u snel psycho-sociale hulp kunnen aanbieden.

Oké, als jullie het zo graag willen weten …. Al meer dan een jaar verkondigt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit dat zij meer transparantie wil bewerkstelligen met betrekking tot de hygiënische omstandigheden in horecagelegenheden. De consument zou in de toekomst altijd moeten kunnen zien naar welk restaurant hij/zij het best zou kunnen gaan. Zonder gevaar voor eigen leven, als ik het zo mag duiden. De inspecteurs van de NVWA komen toch regelmatig langs, dus waarom niet meteen openheid van zaken geven aan de consument? Ja, waarom eigenlijk niet? Ik vroeg het me al jaren af.

App Horeca Inspectiekaart

Enfin, afgelopen maandag was het dan na veel gekwetter en gemekker eindelijk zover. De app Horeca inspectiekaart zag het levenslicht. Zie http://www.inspectieresultaten.vwa.nl/iframe/inspectieresultaten.html
Vooralsnog werd begonnen met de lunchrooms. Dat niet alle 45.000 gelegenheden in één keer  in kaart gebracht kunnen worden, moge duidelijk zijn. Alle begrip daarvoor, je moet ergens beginnen tenslotte. Tot zover iedereen blij. Eindelijk garanties vooraf. Nooit meer fris-bruin opgekrulde slablaadjes tussen je broodje en al helemaal geen kippenveltaferelen als je op een kwade dag besluit de bestanddelen van je lunch eens kritisch te analyseren en je vervolgens op een slak, kakkerlak of haar stuit.  Check vooraf de app en je bent verzekerd van een perfect broodje, bereid onder optimale hygiënische omstandigheden.

Het is simpel. Er wordt gewerkt met drie kleuren. Groen. Oranje. Rood. Die kleuren spreken voor zich. Op de kaart staan in totaal 878 lunchrooms met een groene kleur. Er zijn er 32 oranje. Betreffende ondernemers laten dus een – hygiënisch – steekje vallen. En hoeveel scoren er dan rood, mevrouw Eetplezier? Goeie vraag van jullie. Het antwoord is: niet één. Geen enkele van de tot nu toe door de NVWA bezochte lunchroom of broodjeszaak, scoort een onvoldoende. Mag ik dat op zijn zachtst gezegd vreemd noemen? Ja, dat mag ik.

Dat er vervolgens nog wel een fiks aantal locaties bezocht dienen te worden (deze bezitten op de kaart een witte of blanco kleur), doet m.i. niets af aan het feit dat liefst 910 lunchrooms wél zijn bezocht en volgens de NVWA in meer of mindere mate worden goedgekeurd.

Vervolgens dringt zich de vraag op: zegt dat iets over de standaard hygiënische omstandigheden waaronder broodjesverkopers zich scharen of spreekt het wellicht boekdelen over het consument misleidende beleid dat de NVWA voert? Het is toch godsonmogelijk dat er bij dit soort aantallen slechts 32 zaken zijn waar eventueel iets verbeterd zou kunnen worden?

Laat me niet lachen, dames en heren NVWA. Misschien ben ik niet in het bezit van de juiste titel en/of opleiding, heb ik in de afgelopen dertig jaar niet meer dan pakweg vijftig lunchrooms bezocht, maar ik durf u te verzekeren dat ik in veel van deze zaken taferelen gezien heb die bij mij de haren ten berge doen rijzen. U zegt? Ik zou naar laagdrempelige horecagelegenheden gaan? Gelukkig kan ik u ook daarin geruststellen. Mijn voorkeur gaat uit naar ordentelijk uitziende gelegenheden met een frisse, moderne entourage. Helaas is mijn ervaring dat een heldere buitenkant niet per se synoniem hoeft te staan met een propere werkwijze.

Het spijt me, ik geloof niet in een app die slechts globale informatie en/geen exacte details prijs geeft. Ik wil niet als een klein kind (lees: onnozele consument) het bos in gestuurd worden. Waarom moeten uitgevoerde controles altijd met zoveel geheimzinnigheid omsluierd worden? Waarom mag ik niet gewoon de inspectierapporten inzien? Wat is er mis met volledige openheid van zaken? Waar geen rook is, is ook geen vuur en valt er niets te vrezen, toch? Op deze manier wordt een schijntransparantie gecreëerd waar noch de horeca-ondernemer noch de consument bij gebaat is. Helder als glas, dat zou transparantie moeten zijn. Bij de NVWA maken ze er melkglas van. En daar valt jammer genoeg niet doorheen te kijken.

Voor iedereen die zelf een oordeel wil vellen: de app is er voor iOS en Android en is gratis te downloaden in de App Store en de Play Store.

print

Eetplezier Foodblog Nell Nijssen

Vond je dit leuk om te lezen?

Op Eetplezier & Meer vind je nog veel meer van dit soort artikelen.
Voel je vrij om rond te kijken op mijn blog vol heerlijke recepten en persoonlijke verhalen.

Liefhebber van bijna alles wat eetbaar is. Altijd op zoek naar nieuwe smaken. Verzamelaar van veel te veel servies. Ik word vrolijk van zon en warmte, ongerepte natuur en vooral van mensen met humor.

Ik ben benieuwd wat je denkt!

2 Reacties

  1. Evert

    Weer een stukje naar m’n hart en heel leuk geschreven.
    U weet het altijd wel op een smakelijke (hier ook wel van toepassing) manier te brengen zodat het altijd lokt om gauw verder te lezen.
    Het is op zich een goed initiatief en zou leuk zijn als op je telefoon direct kan zien waar je op een veilige manier kan eten.
    Maar helaas, de combinatie overheid en informatie- of ict-projecten zijn nooit een succces geweest.
    Daar komt nog bij dat de (r)overheid zeer onbetrouwbaar en de meeste informatie uit die hoek vaak onjuist, onvolledig en gekleurd is.
    Maakt niet uit of het nu b.v. om vleeskeuringen gaat, een stempel proberen te drukken op ‘superfoods’ of het op alle mogelijke manieren dwarszitten van diervriendelijke bioboeren…
    En zo zijn er helaas vele voorbeelden maar dat terzijde…
    Waar het om gaat is dat het een goed artikel is om mensen te laten zien dat ze niet alles klakkeloos moeten slikken als zoete koek wat hun wordt voorgeschoteld.
    Of zoals een Chinese wijsgeer ooit zei: ‘Vertrouw iedereen maar wees altijd op je hoede !’
    Gr. Evert (Huis,tuin en keukenvertier)

    Antwoord
  2. Nell Nijssen

    Dank, Evert, voor je uitgebreide reactie. Hoewel ik altijd een beetje huiverig ben om stelling te nemen tegen actuele zaken, vond ik toch voldoende redenen om het in dit geval wel te doen. Ik vind nl. dat de overheid de morele plicht heeft burgers objectieve en juiste informatie te verstrekken. En wij, consument-burgers, dienen alles wat tot ons komt, kritisch tegen het licht te houden. Met name op het gebied van de voedselindustrie. Opdat de producent-uitbaters zich in ten minste een klein beetje gecontroleerd voelen. En o, volgende keer ben ik gewoon jij, hè 😉

    Antwoord

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.