Passievruchten mijn favoriete fruit vol vezels en kalium

Als ik op de zaterdagmarkt mijn wekelijkse half dozijn passievruchten koop, zie ik vanuit mijn ooghoeken hoe de statige dame naast me, met vertwijfeling in haar ogen het tafereeltje gadeslaat. Ik kijk haar aan. Op mijn doordringende blik begint ze enigszins gehaast ze te prevelen: “zijn die vruchten nog wel goed?” Gelukkig kan ik haar snel geruststellen. Ja, passievruchten worden tijdens het rijpen rimpelig, maar pas als ze eruit beginnen te zien als het perkamenten uiterlijk van een volledig gemummificeerd persoon, is de aromatische smaak optimaal.

Er zijn zoveel namen en cultivators van de passievrucht, dat ik inmiddels de weg helemaal kwijt ben. De meeste soorten daarvan zijn toch in Nederland niet te koop. Op mijn markt ligt vaak de donkerpaarse variant, soms gaaf en glad, soms erg gerimpeld. Toch kwam ik er enige tijd geleden ook de gele variant tegen, die noemen we dan hier granadilla. Heel verwarrend allemaal. 

Ik eet er elke dag één. Niet alleen omdat ik ze heerlijk vind, maar meer nog omdat ze zo handig te eten zijn. Als je ze doormidden snijdt, lepel je de gelei-achtige friszure substantie er gemakkelijk uit. Bovendien wordt mijn dagelijkse inname ook ingegeven door de onwrikbare overtuiging dat dit fruit vol vitaminen zit. Nog meer dan in citrusvruchten, houd ik mezelf voor. Geen idee waar ik het vandaan haal. De hoogste tijd dus voor een gedegen onderzoek!

Op veggipedia kan men de voedingswaarden en fytonutriënten van alle plantaardige producten vergelijken. Fytonutriënten zijn plantaardige stoffen met medicinale eiegenschappen. Fruit, noten, groente en zaden bezitten allemaal iets van geneeskracht. Ik vergelijk de passievrucht met de sinaasappel en ook de kiwi. Die laatste vrucht staat immers algemeen bekend als  vitaminenbommetje.

Passievruchten

There we go! Als eerste mijn favoriet.
Vit A (retinol act equivalent): 63 mcg
Vit C: 23 mg
Bèta-caroteen: 360 mcg
Calcium: 11 mg
Fosfor: 64 mg
Magnesium: 29 mg
Kalium: 237 mg
Voedingsvezel: 3,3 gr

Sinaasappel

Vit A (retinol act equivalent): 8 mcg
Vit C: 51 mg
Bèta-caroteen: 20 mcg
Calcium: 23 mg
Fosfor: 24 mg
Magnesium: 10 mg
Kalium: 177 mg
Voedingsvezel: 2 gr

Kiwi

Vit A (retinol act equivalent): 3 mcg
Vit C: 79 mg
Bèta-caroteen: 39 mcg
Calcium: 30 mg
Fosfor: 34 mg
Magnesium: 13 mg
Kalium: 312 mg
Voedingsvezel: 2,3 gr

Vezels van de passievrucht

In alle vruchten zit een redelijke hoeveelheid vezels. De passievrucht staat daar niet alleen in, maar zoals je ziet in bovenstaande vergelijking, stijgt hij qua vezels uit boven de sinaasappel. Vezels zijn vaak onverteerbaar maar goed voor de spijsvertering. Ze stimuleren de darmperistaltiek. Dat zijn de bewegingen die darmen maken om voedsel verder te duwen. Nooit geen obstipatie als je maar voldoende vezels eet!

Vitaminen en mineralen

Qua vitamine C moet de passievrucht het jammer genoeg afleggen tegen de sinaasappel en de kiwi. Daar verdwijnt mijn vaste overtuiging zomaar als sneeuw voor de zon. Deze tropische vrucht bevat echter wel, zoals je kunt zien, bijzonder veel bètacaroteen, waardoor het eten ervan de gezondheid van je huid, ogen en bloedvaten kan verbeteren. Bètacaroteen wordt door het lichaam omgezet in vit A. Dat lijkt dus een enorm gezondheidsvoordeel op te leveren. Nieuw onderzoek van de Universiteit Wageningen heeft echter aangetoond dat carotenen uit de voeding veel minder goed worden opgenomen dan men aanvankelijk dacht, waardoor maar een klein deel van de in de voeding aanwezige caroteen uiteindelijk voor het lichaam bruikbare vitamine A levert.

Een behoorlijke hoeveel kalium ook in de passievrucht. Kalium is een mineraal dat, samen met chloride en natrium, betrokken is bij het regelen van de vochtbalans en bloeddruk in het lichaam. Kalium heeft daarbij een gunstig effect op de bloeddruk omdat het het bloeddrukverhogende effect van natrium tegenwerkt. Daarnaast zorgt kalium er samen met natrium voor dat zenuwprikkels goed geleid worden en spieren zich samentrekken.

Eindconclusie: mijn geliefde passievrucht is weliswaar niet zo rijk aan Vitamine C dan ik dacht, maar barst wel van de retinol, kalium en voedingsvezel. Goede redenen om dit fruit te blijven eten. Zaterdagmorgen zal ik dus opnieuw te vinden zijn bij mijn vaste groente- en fruitkraam voor wederom een half dozijn passievruchten.

print

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Login with Facebook

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.