07.30 uur. Wakker worden met de wekkerradio. Mijn slaperige hoofd vangt de woorden wijn en sterrenrestaurants op. Huh?? Vrijwel meteen zetten mijn oren zich op scherp. Aha, het wordt duidelijk. Een man verkoopt online topwijnen die ook in sterrenrestaurants geschonken worden. Sterwijnenthuis.nl is de site. Restaurantorganisatie Alliance Gastronomique is woedend en eist een gesprek met de initiatiefnemer.
Waarom eigenlijk, bedenk ik suffend van de badkamer op weg naar mijn 1e kopje troostrijke thee. Elke wijn, waar-dan-ook geschonken, komt toch gewoon van een vrije markt? De restaurateur heeft er toch geen patent op? Wijn is een vrij verhandelbaar product, of niet soms?
Om 9.30 uur een tweede nieuwsitem. Dat gaat fijn zo! Negatieve reclame is óók reclame, moet de initiatiefnemer heimelijk denken.
Toch maar eens even kijken op deze intussen wel erg veel besproken webshop vol topwijntjes. Ja, dat ziet er prima uit natuurlijk. Jammer alleen dat de meeste goedkope wijnen slechts per 6 flessen kunnen worden besteld. Dat kan een opstarthobbel zijn, denk ik maar.
Nog vóór de avondmaaltijd wordt duidelijk dat Alliance Gastronomique eist dat alle namen van hun leden verwijderd worden van genoemde site. Hè, hoe zielig toch allemaal. Waar zijn ze bang voor? Dat hun marges duidelijker worden voor de consument? Lieve dames en heren restaurateurs: hoe hoog schatten jullie het i.q. van de gemiddelde bezoeker in? Dat jullie een fles wijn vierdubbel over de kop prijzen, wisten wij immers allang. Wij komen toch in eerste instantie omdat jullie zo verdomd lekker kunnen koken? En die belachelijk dure wijn, och, die nemen we gewoon op de koop toe.
0 reacties